FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/07/2007

Hyresvärds rätt att säga upp lägenhet

Jag hyr en lgh 4 rok av privat hyresvärd, nu vill hyresvärden ha den lgh jag hyr för eget bruk. Vad har jag för rättigheter? Har han rätt att säga upp mig och hur lång är i såfall uppsägningstiden? Han har erbjudit mig en mindre lägenhet 2 rok med betydligt sämre standard, är jag skyldig att godta det? Finns det något krav på att det ska finnas tvättmöjligheter när man hyr en bostad? Tacksam för svar snarast då min hyresvärd har för avsikt att "tvinga" mig att flytta senast sista aug.

Lawline svarar

Hej, Under förutsättning att du hyr i första hand och att uthyrningen sker affärsmässigt, så har du alltid rätt till förlängning av hyresavtalet, såvida inte någon av de förutsättningar som listas i Jordabalken 12:46 är uppfyllda, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P46 . Att hyresvärden vill ha lägenheten för eget bruk är i regel inte ett godtagbart skäl för uppsägning, även om det skulle kunna falla under generalklausulen i p.10. I dessa fall gör man en avvägning mellan hyresvärdens skäl att använda lägenheten och hyresgästens. Att hyresvärden vill använda lägenheten för personligt eller familjemässigt bruk godtas i regel inte, medan att han behöver lägenheten i egenskap av hyresvärd anses som ett starkare skäl. Om du anser dig ha rätt att bo kvar i lägenheten, behöver du inte flytta förrän tvisten avgjorts i hyresnämnden. Om hyresvärden nu skulle få rätt att säga upp hyresavtalet, gäller alltid minst tre månaders uppsägningstid! Dessutom måste han erbjuda dig en likvärdig lägenhet istället, den ska alltså vara lika fin, lika stor, liknande läge etc. Det låter inte som att den lägenhet du erbjudits uppfyller dessa krav. Vidare anses det som lägsta godtagbara standard att det finns tvättmöjligheter i eller i närheten av fastigheten, detta är alltså någonting du har rätt att kräva, ta i så fall hjälp av hyresnämnden! Lycka till!
Miranda BergRådgivare