FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/07/2007

Flyttstädning

Jag ska sälja en bostadsrätt och hyresgästen som hyrt i två års tid har eftersatt städningen. Jag är nu orolig att han inte kommer att genomföra en ordentlig flyttstädning. Finns det checklistor att gå efter (vi gjorde ingen besiktning när han flyttade in) och kan jag kräva att han betalar för städningen om den enligt min mening inte är godkänd?

Lawline svarar

Hej. Huruvida Din hyresgäst ska genomföra en flyttstädning, och hur den skall göras regleras inte i hyreslagen (12 kap Jordabalken). Således måste en eventuell flyttstädning och detaljerna för den stå skrivet i hyreskontraktet. Däri kan också stadgas att hyresgästen ska betala för städning om flyttstädningen inte är ordentligt gjord. Men om detta inte står skrivet i hyreskontraktet finns det inga rättsliga grunder för att kräva att hyresgästen betalar för en ej ordentligt genomförd flyttstädning. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare