FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/07/2007

Preskriptionstid för konsument

Har fått en slutfaktura på min elförbrukning som ska betalas senast 2007-07-18. Jag bytade elleverantör 2005-11-01. Fakturan avser alltså min förbrukning t.o.m. 2005-10-31. Alltså mer än 18 mån gammal. Är det rimligt att betala detta? Finns det liknande fall som är prejudikat?

Lawline svarar

Preskriptionstiden för en fordring som en näringsidkare har mot en konsument är 3 år, se preskriptionslagen § 2 http://www.lagen.nu/1981:130 . När din elleverantör nu skriftligen kräver att du betalar så bryts denna preskriptionstid, och en ny tid på 3 år börjar löpa. Eftersom inte 3 år gått från fordringens tillkomst (el t.o.m. 2005-10-31) kan alltså elleverantören kräva dig på beloppet och du bör betala för att undvika eventuella krav från Kronofogdemyndigheten alternativt inkasso i framtiden.
Susanne SjölanderRådgivare