FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/06/2007

När kan hävning ske vid renovering hos konsument?

1. Vilken juridisk grund skall finnas för att man som näringsidkare skall kunna häva ett avtal om pågående renovering hos en konsument? 2. Hur stark skall konsumentens ekonomiska omedgörlighet vara?

Lawline svarar

Hej. Den juridiska grunden för att häva som näringsidkare som renoverar hos en konsument finns i konsumenttjänstlagens 46-48§§, se http://lagen.nu/1985:716. En näringsidkare har rätt att häva om konsumenten inte betalar eller lämnar sin medverkan i rätt tid och dröjsmålet är av väsentlig betydelse för näringsidkaren. Vill näringsidkaren häva avtalet skall han först påminna konsumenten om att denne skall betala, medverka eller lämna anvisningar samt ge konsumenten skälig tid att göra detta. Näringsidkaren får också häva avtalet beträffande återstående del av tjänsten, om det redan på förhand finns starka skäl att anta att konsumenten inte i rätt tid kommer att betala eller lämna medverkan och att dröjsmålet blir av väsentlig betydelse för näringsidkaren. Det går allstå att häva om det finns starka skäl att anta att konsumenten exempelvis inte kommer att betala. Det går inte att enkelt säga vad som utgör väsentligt i paragrafens mening. Att konsumenten inte betalar ses normalt som väsentligt. Det är viktigt att veta att det finns en risk med att häva. Häver man trots att det juridiskt sett inte varit befogat så gör man sig skyldig till kontraktsbrott och kan bli skadeståndsskyldig. Vänligen
Rådgivare