FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/06/2007

Andrahandshyresgästs rätt

Hej jag har snart bott två år i en hyreslägenhet i andra hand. Det finns inget skrivet avtal, enbart muntligt, fastighetsägaren vet alltså inte om att jag bor här. Finns det någon möjlighet för mig framöver att ta över det riktiga lägenhetskontraktet. Har hört talas om att man genom någons sorts hävd kan få rätt till lägenheten. Kan ni upplysa mig vore jag tacksam. \\\"En som vill ha ett eget hem\\\"

Lawline svarar

Att du bor i lägenheten i andra hand kan aldrig ge dig några rättigheter mot värden. i synnerhet inte när du bor där utan lov. Den rätt du kan få är enbart mot den som hyr ut till dig. Det innebär att den som hyr ut till dig inte har rätt att ta tillbaka lägenheten utan vidare. I ditt fall är den rätten dock i princip betydelselös eftersom hyresvärden sannolikt säger upp lägenheten om du inte kommer överens med personen som hyr ut till dig.
Gustaf LidegranRådgivare