FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/06/2007

Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid

Hej, Jag har hyrt ut min bostadsrätt under en bestämd tid på två år, med tre månaders uppsägningstid. Hyresgästen vill nu säga upp kontraktet och hävdar att han har rätt att säga upp kontraktet på datumet. Stämmer verkligen det att han har rätt att säga upp kontraktet t ex 13 april för att sedan lämna bostaden 13 juli. Är det inte så att han ska flytta ut 31 juli? Och kan jag som värd säga upp vårt kontrakt i och med att vi har skrivit tre månaders uppsägningstid, eller är jag bunden till att jag skrivit kontraktet på två år? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Ett hyresavtal som gäller på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång, se jordabalken (JB http://www.lagen.nu/1970:994) 12 kap 3 §. Har hyresförhållandet varat i mer än nio månader måste dock uppsägning av avtalet ske för att det skall upphöra att gälla. Huvudregeln är således att parterna är bundna av avtalet under hela avtalsperioden, oavsett hur tidigt uppsägningen görs. Rör det sig om en bostadslägenhet finns dock ett viktigt undantag. Hyresgästen har alltid rätt att frånträda avtalet, även om det gäller på bestämd tid (se JB 12 kap 5 § http://www.lagen.nu/1970:994). Det upphör då att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Eftersom JB 12 kap är tvingande lagstiftning till förmån för hyresgästen går denna klausul inte att avtala bort (se JB 12 kap 1 § http://www.lagen.nu/1970:994). I ditt fall innebär detta att du som hyresvärd inte kan säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla innan hyrestidens utgång. Denna rätt har däremot hyresgästen, men uppsägningstiden medför att avtalet kommer att avslutas vid det månadsskifte som inträffar närmast tre månader efter det att uppsägningen gjordes. Sker uppsägningen 13 april upphör hyresavtalet således att gälla 31 juli. Med vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare