FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2007

Grannelagsförhållanden

Hej! Jag har en granne som ofta klipper gräset (med motorgräsklippare) vid 23-tiden. Har man möjlighet att hänvisa till någon lagtext, eller "gör man bara inte så"? Jag känner till Jordabalken 3 Kap §1, där det ju står att man ska ta "skälig hänsyn" till grannar, men vad menas med det egentligen? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Du kan försöka med Miljöbalken då den ger ett effektivt skydd för den enskilde. Du skulle möjligtvis kunna hävda att hans agerande är en s.k. miljöfarlig verksamhet då den medför buller (9:1 MB). Du kan anmäla den störande verksamheten till kommunen och på så sätt möjligtvis kunna få till en begränsning i hans förfarande. Möjligtvis skulle du även kunna göra en anmälan om ofredande till polisen. Dock är dessa båda alternativ relativt långsökta. Kraven på hänsyn i JB 3:1 sträcker sig till att det inte skall anses omöjligt att uppfylla dem. Det kan röra sig om borttagande av diverse störningar som kan dra ned marknadsvärdet för en granne, eller andra situationer som t.ex. om en rot eller gren tränger in på en tomt har fastighetsägaren rätt att få den borttagen. Paragrafen är därmed inte helt tillämplig på din situation. Förslagsvis talar du med din granne och om det sedan inte sker en förbättring kan du höra dig för med polisen om en anmälan för ofredande. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare