FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/07/2007

Överlåtelse av filmrättigheter

Jag ska sälja en film som jag gjort till ett museum i tyskland och undrar om det förslag till kontrakt jag gett dem är någorlunda bra. Jag har förtroende för dem och behöver inte jättehög precision i kontraktet, men det måste värna om mina grundläggande rättigheter. Jag har ännu inte fått svar från dem. Museets representant heter Rostock: Här är kontraktet: 1 Rostock, som företrädare för museet (namn), får visa filmen bara för svenska åskådare och bara i museet. 2 Jag (namn), får i gengäld visa filmen (som delvis är filmad på museet och där några av dem medverkar) var jag vill. 3 Tidigare icke-kommersiella avtal med Herr Kauffmann om visning av filmen upplöses, och jag får använda det materialet med honom i filmen fritt också. 4 De får 2 dvds och om de vill ha fler så får de betala 200 svenska kronor/ styck. 5 Jag förbinder mej att skicka kopiorna så fort jag fått underskrifter med namn och plats under detta kontrakt, från herr Rostock och herr Kauffmann. Räcker detta som kontrakt? Tack så mycket för varje tips! Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Lawline upprättar inte kontrakt varför jag inte kommer att utforma ett komplett kontrakt utan begränsar mig till att kommentera de punkter du har tagit upp och att ge förslag på ytterligare områden att reglera. Punkt 1: Punkten har ett diskriminerande innehåll och bör vara otänkbar för museet. I vart fall kommer den sannolikt inte att vara giltig. Dessutom vad menas med svensk? Vad är meningen med punkten över huvud taget? Punkt 2: Du försöker reglera skådespelarnas rättigheter med några andra än skådespelarna själva. Detta är i regel inte möjligt om inte museet har någon särskilt stark anledning att få företräda skådespelarna. Punkten är ogiltig i sin nuvarande form. Punkt 3: Den här punkten river upp alla tidigare kontrakt i sin helhet. Det är inget problem i sig men det innebär att om något som har reglerats tidigare inte är med i det här kontraktet så finns ingen överenskommelse om detta. Överväg gärna att utforma punkten som att vid konflikt mellan det här och tidigare kontrakt ska det här kontraktet gälla. Punkt 4: Punkten bör för tydlighetens skull innehålla ett klargörande om att kontraktet inte innebär någon rätt för museet att framställe ytterligare exemplar. Annars bör den inte innebära problem. Punkt 5: Bör fungera i sin nuvarande form. Din upphovsrätt till filmen innebär att du har ensamrätt till att visa filmen för allmänheten och ensamrätt till att framställa kopior av filmen. Det är dessa rättigheter du kan överlåta helt eller delvis. Ytterligare punkter att överväga kan vara om museet har rätt att överlåta någon av sina rättigheter eller exemplaren av filmen. En annan kan vara hur du som upphovsman vill bli omnämnd i samband med användandet av filmen. Lycka till! Vänlig hälsning,
Gustaf LidegranRådgivare