FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/06/2007

Felaktigt angiven boyta vid köp av villa

Hej! Vi har nyligen köpt en villa där boytan var angiven till 104 kvm på objektsbeskrivningen från ansvarig mäklare. När besiktningsmannen sedan gjorde en areamätning kom han fram till 99 kvm! Vi har skrivit köpekontrakt med den sedvanliga friskrivningsklasulen och betalat in handpenning. Någon prisnedsättning pga det uppkomna felet vill säljare i samråd med mäklare inte gå med på. Enligt dom har vi bara möjlighet att häva köpet (friskrivningsklausulen) eller betala fullt pris. Köpare står på kö från tidigare budgivning för att betala ungefär samma köpeskilling. Min fråga är om mäklare/säljare har rätt i det dom säger?

Lawline svarar

Hej, Genom en friskrivningsklausul kan säljaren försäkra sig om att köparen till exempel inte kan kräva prisavdrag. På grund av att säljaren har lagt in en friskrivningsklausul i kontraktet stämmer således det som mäklaren och säljaren sagt till dig. Ibland kan klausulerna vara ännu hårdare genom att inte ens hävning är tillåtet. Du tycks dock ha kvar denna möjlighet och kan alltså välja hur stor betydelse du anser att den felaktiga boytan har. Anser du att den har tillräckligt stor betydelse för att ångra köpet har du den möjligheten. I vissa fall av felaktigt angiven boarea har man som köpare dock rätt till skadestånd från mäklaren motsvarande det överpris som köparen fått betala på grund av den felaktigt meddelade boytan. Skadestånd kan bli aktuellt om mäklaren med hänsyn till omständigheterna borde ha misstänkt att uppgiven area från säljaren var felaktig utan att ha vidtagit åtgärd som att mäta ytan eller informera köparen om att arean är osäker. En avvikelse utgör i sig inte grund för skadestånd. Som riktmärke har angivits en differens om 10 % av total yta. I ditt fall skulle således oriktigheten behövt vara större för att skadestånd skulle ha blivit aktuellt. Med Vänlig Hälsning,
Rådgivare