FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/05/2007

Förverkande på grund av allvarliga störningar

Kan man bli vräkt för att ha hamnat i bråk med andra hyresgäster upprepade gånger?

Lawline svarar

Hyreslagen återfinns i jordabalkens 12 kap http://www.lagen.nu/1970:994#K12P42S1 Under vissa omständigheter kan ett hyresavtal förverkas. Av din fråga framgår inte hur bråken uppsttt, var de utspelat sig eller under vilka omständigheter. Hyresvärden kan säga upp ett avtal omedelbart vid allvarliga störningar i boendet (42 § 4 st). Är störningarna inte av allvarligt slag skall hyresgästen få en tillsägelse och därmed en chans att, utan att dröja, rätta sig. Utgångspunkten är att hyresgäst ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Upprepade bråk och hot har i rätten bedömts som allvarliga störningar. Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare