FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Hyresvärd vill dela renoveringskostnad

Jag och min sambo hyr ett litet "hus" av ett äldre par. Då vi hyr "svart" så har vi inte skrivit något riktigt avtal med dem. i Höstas gjordes en renovering i vårat hus (hela köket och viss del av badrum plus utbyten av fönster), då höjdes vår hyra till det dubbla, från 1500 kr till 3000 kr. Under tiden renoveringen pågick, bodde vi i deras hus (2 ½ månad) och under den tiden vi bodde där, fick vi betala dem mer än 3000 kr i elräkning för att vi använt dusch och dyl i deras hus, ok, det gick vi med på. MEN vi fick även betala vår egen elräkning på 5000 kr, den el som förbrukats av hantverkarna i vårat eget hus. Ska det vara så? Borde inte hyresvärdarna betala den el som hantverkarna förbrukat hos oss då vi inte ens bott där under den tiden?

Lawline svarar

Oavsett att ny hyr svart så är det ägaren som renoverat huset. Detta har lett till att både standard och hyra höjts. Det är ägaren som står för renoveringen och hela denna, inklusive den el som maskinerna drar för renoveringen, detta är en kostnad liksom alla andra i renoveringen. För att ni ska bli betalningsskyldiga för del av renoveringen måste detta överenskommas mellan er på förhand. Läs gärna mer om förhållandet mellan hyresgäst/hyresvärd i Jordabalkens 12 kap http://www.lagen.nu/1970:994 . § 18a och framåt handlar om renovering. Om jag var i era kläder skulle jag förklara för hyresvärden att renoveringen bekostas av honom/henne och att den ökade elräkningen ingår i renoveringskostnaden. Med vänlig hälsning
Mia EjendalRådgivare