FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/05/2007

Betala för trädgårdsredskap vid köp av fastighet?

Jag har köpt ett hus som jag flyttade in i för 2 månader sedan. Säljaren lämnade kvar ganska mycket trädgårdsredskap eftersom han flyttade till en lägenhet. Igår kom han förbi och lämnade ett brev där han vill ha 7850 kr för sina saker. Jag stod som ett frågetecken. Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej! Trädgårdsredskap utgör s.k. lös egendom i jordabalkens mening, dvs de ingår vid köp av fast egendom endast om köparen och säljaren avtalar om det. Utgångspunkten är således att utröna om ni avtalat om att dessa redskap skulle ingå i köpet av fastigheten. Frågan tyder på att detta inte var fallet. Säljaren har däremot ingen rätt att tvinga dig att köpa dessa om de inte ingick, utan detta får du välja själv. Han är ägare av föremålen och får hämta föremålen utan att du skall tvingas betala för dem. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare