FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/06/2007

Ersättning för dålig flyttstädning?

Kan man få ersättning pga att säljaren har flyttstädat dåligt? Inte torkat ur kyl/frys, skåp, lådor mm. Har mäklaren något ansvar i den frågan?

Lawline svarar

Hej, säljaren är alltid skyldig att flyttstäda om inget annat är överenskommet. I de flesta överlåtelseavtal är dock säljarens ansvar för flyttstädning reglerat. För vad som bör ingå i flyttstädning se Mäklarsamfundets hemsida (www.maklarsamfundet.se). Att torka ur kyl och frys samt skåp är dock sådant som ingår. Då man anser att säljaren flyttstädat dåligt ska detta genast påtalas så att en kompletteringsstädning kan göras, antingen av säljaren eller av en städfirma. Ersättningen för eventuell städfirma betalas av säljaren. Att städa den nya bostaden själv brukar inte resultera i ersättning, då det inte finns några bevis kvar. Du kan vända dig antingen direkt till säljaren eller till mäklaren som i sin tur kontaktar säljaren. Det är dock säljaren som har det slutliga ansvaret, inte mäklaren. Vägrar säljaren kompletteringsstäda alternativt betala ersättning för en sådan är det mot denne man har en fordran. Med vänlig hälsning
Anna LundgrenRådgivare