FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/05/2007

Upprustningsföreläggande

Ugnsluckan i min lägenhet har gått sönder, hyresvärden vägrar åtgärda problemet, vad gör jag?

Lawline svarar

Hej. Enligt § 18a i hyreslagen (12 kapitlet Jordabalken) se http://lagen.nu/1970:994 , ska en lägenhet som hyrs i första hand och är hyresgästens stadigvarande bostad uppnå lägsta godtagbara standard. En lägenhet ska bl.a. vara försedd med anordning för matlagning, vilket innefattar en fungerande ugnslucka, annars uppnår inte lägenheten lägsta godtagbara standard. Det är hyresvärdens skyldighet att se till att lägenhetern uppnår sådan standard. Om hyresvärden vägrar att åtgärda problemet kan Du ansöka om ett upprustningsföreläggande hos hyresnämnden. Hyresnämnden kommer då att förelägga hyresvärden att åtgärda problemet. Ansökningsblanketter angående upprustningsföreläggande finns hos hyresnämnden. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare