FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/05/2007

Besittningsskydd

Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, och hyresvärden säger att han vill ha lägenheten och vill att man flyttar, vad har man för möjligheter att få stanna kvar? Kan hyresnämnden göra något?

Lawline svarar

Hej. Om hyresvärden säger upp Ditt hyresavtal har Du normalt rätt till förlängning, så kallat besittningsskydd. Det finns dock undantag till detta besittningsskydd enligt 46 § hyreslagen (12 kapitlet Jordabalken), se http://lagen.nu/1970:994 . Enligt 10 punkten i denna paragraf bryts besittningsskyddet om det inte strider mot god sed i hyresförhållandet eller på annat sätt är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör. Hyresvärden måste ha ett sakligt skäl för att säga upp hyresavtalet. Ett sådant skäl kan t.ex. vara att hyresvärden själv vill bosätta sig i lägenheten. Men även om hyresvärden har ett sakligt skäl ska emellertid en intresseavvägning av hyresvärdens och hyresgästens intressen göras av hyresnämnden. Hyresnämnden kommer sedan att avgöra vems intresse som är av störst betydelse. Om Du använder din lägenhet som permanentbostad och inte har några andra bostadsalternativ har Du goda möjligheter att få bo kvar i lägenheten. Men i vilket fall måste hyresnämnden pröva detta eftersom både Du och hyresvärden alltså gör anspråk på lägenheten. Du måste alltså kontakta hyresnämnden så att de kan göra en intresseavvägning. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare