FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/05/2007

Åtgärdsföreläggande

Hej! Jag har flyttat in i en hyreslägenhet nu i julas och märkte direkt att det luktade mögel från badrummet, man kom dit och undersökte men har inte åtgärdat. Dessutom har jag klagat på en dåligt fungerande kyl (håller inte kylan). Inget händer dock. Jag har blivit trött på detta och undrar... visst har jag rätt att få det fixat? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Självklart har du rätt att få det fixat! Hyresvärden är skyldig att underhålla en bostadslägenhet så att den är i sådant skick att den, “enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet”. ( Reglerna hittar du i Hyreslagens 9 och 15 §§, som finns i Jordabalkens 12 kapitel. se www.lagen.nu/1970:994 ). I slutändan blir det hyresnämnden eller allmän domstols bedömning som blir avgörande för om lägenheten ses som fullt brukbar eller ej. Men i ditt fall låter det som att det är allvarliga brister, så det hade inte blivit något problem för dig om frågan gått så långt. Det du kan göra nu är att vidta vissa åtgärder gentemot hyresvärden. Det finns många påföljder som kan komma ifråga, men jag skulle tipsa dig att vända dig till hyresnämnden och ansöka om åtgärdsföreläggande (16§ 2st Hyreslagen). Detta är ett väldigt bra påtryckningsmedel då det kan förenas med vite om det finns skäl att anta att hyresvärden inte kommer att följa föreläggandet. Skulle hyresvärden när nämnden frågar visa sig villig att utföra åtgärderna utfärdas normalt ingen föreläggande utan istället hjälper man till att teckna en överenskommelse mellan er. Vid sidan av åtgärdsföreläggande kan du även ha rätt till uppsägning i förtid, rätt till självhjälp, nedsättning av hyran under den tid bristen föreligger. Dessutom kan du begära skadestånd om du kan visa att hyresvärden genom vårdslöshet eller försummelse orsakat dig skada p g a bristerna, men du måste då kunna precisera vad den påstådda vårdslösheten bestått i. Mögelskadan innebär en sanitär olägenhet och kan också leda till ingripanden av miljö- och hälsoskyddsnämnd om du vänder dig dit. Man ska även komma ihåg att om hyresgästen försätter lägenheten i dåligt skick genom oaktsamhet eller onormalt slitage kan man normalt inte grunda någon rätt på de förutnämnda bestämmelserna. Mvh
Rådgivare