FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/05/2007

Preskription av fordran mot en konsument

undrar bara vad lagen säger om galma fakturersom är ca 5år. vi sitter här på jobbet diskuterar detta om man måste betala så gamla fakturor eller inte. tack på förhand mvh jocke

Lawline svarar

Hej! Preskriptionslagen behandlar frågor om preskription av fordringar (se http://lagen.nu/1981:130 ). Huvudregeln är att en fordran preskriberas efter 10 år. Jag antar att det var Ni som ställde en tidigare fråga om en faktura från en advokatbyrå. Om Ni har anlitat byrån för juridisk rådgivning för enskilt bruk, alltså i egenskap av konsument, så gäller en kortare preskriptionstid på 3 år. Se 2 § i lagen. Om Ni inte har hört ifrån byrån på något sätt under 5 år är fordringen preskriberad. Observera att läget kan bli annorlunda om Ni faktiskt blivit påmind om fordringen någon gång under de 5 (eller i varje fall 3) åren. Vänligen,
Rådgivare