FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Avtal om undantag från besittningsskydd

Jag ska hyra ut övervåningen med egen ingång i min villa som jag äger till 100%. Villan är ett enfamiljshus. Hur avtalar jag bort besittningsrätten för min hyresgäst? Hyresgästen ska bo c:a 18 mån--2 år enl överens-kommelse. Vi är ense om att hyresgästen ej ska ha besittningsrätt, men jag vill ha det inskrivit i kontraktet.

Lawline svarar

Hej, bestämmelser om hyresgästens besittningsskydd finns i 12 kap. jordabalken (även kallad hyreslagen) 45-52 §§. 45 § tar upp de generella undantagen som finns från hyresgästens besittningsskydd. Av denna § framgår att om hyresobjektet är en del av upplåtarens bostad så behövs inte någon klausul i hyreskontraktet, utan undantag från besittningsskyddet medges direkt i 45 §, första stycket, tredje punkten. Att den del av bostaden som hyrs ut är särskilt lämpad för att hyra ut separat (med egen ingång, egen toalett och dylikt) torde i normala fall inte påverka bestämmelsens tillämplighet. Detta undantag förutsätter dock att det rör sig om uthyrarens fasta, egentliga bostad. Vid tillämpning av denna bestämmelse förutsätts också att man bara kan ha en sådan bostad. Av din fråga ovan så verkar det som om detta undantag skulle vara tillämpligt i ditt fall. Det finns vidare ett par andra undantag i 45 § som medger undantag från besittningsskyddet. Ifall du vill se efter själv så hittar du hyreslagen http://www.lagen.nu/1970:994 . Ifall du skulle finna att ovan beskrivna undantag från hyresgästens besittningsskydd inte skulle vara tillämpligt i ditt fall så finns det möjligheter i 45 a § att avtala bort det. Ett sådan avtal skall göras på en särskilt upprättad handling, d.v.s. separerat från hyresavtalet. För att ett sådant avtal skall vara gällande krävs som utgångspunkt hyresnämndens godkännande. Utan sådant godkännande kan det avtalas bort endast efter det att hyresförhållandet inletts och hyresgästen redan har fått sitt besittningsskydd. Ett annat alternativ till att avtala bort det utan hyresnämndens godkännande är om överenskommelsen avser en tid om högst fyra år och innebörden är att du som hyresvärd vill bosätta dig i lägenheten, eller att du vill överlåta huset. vänliga hälsningar
Rådgivare