FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/05/2007

Andrahandsuthyrning

Vilka regler gäller för uthyrning i 2:a hand av en bostadsrätt? Finns det några undantag, t.ex. studier, sambo på prov etc.?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln är att du inte får hyra ut din lägenhet i andrahand utan samtycke från bostadsrättsföreningen, 12:39 Jordabalken (se http://lagen.nu/1970:994). Får du inte samtycke kan hyresnämnden istället lämna tillstånd för andrahandsuthyrning. Detta skall lämnas om du till exempel tillfälligt skall arbeta eller studera på annan ort eller prova att vara sambo med någon, se 12:40 Jordabalken. Hyresnämnden lämnar oftast tillstånd för ett år i taget. När denna period har gått kan du ansöka om ytterligare tillstånd. Det kan dock vara svårt att få tillstånd mer än en eller två gånger eftersom andrahandsuthyrning endast får ske för särskilda, temporära skäl. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare