FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/05/2007

Condictio indebiti III

Hej. Jag har en liten undran: Jag verkar av misstag ha fått ta emot en löneutbetalning på ca 19 000 kr från ett företag jag inte har någon koppling till. Blir de pengarna mina då eller blir jag återbetalningsskyldig? Troligtvis sitter det ju någon annan person någonstans som inte fått sin lön i tid. Med vänlig hälsning /C-O

Lawline svarar

Pengarna är tyvärr inte dina, utan det mesta tyder på att du är återbetalningsskyldig avseende det felaktigt utbetalade beloppet. Det följer av den icke lagstadgade principen condictio indebiti. Principen innebär att en misstagsutbetalning som huvudregel skall återgå. Det finns två undantag från principen. Det första är då man inrättat sig efter utbetalningen i god tro. Det kan exempelvis vara då en arbetstagare fått för mycket i lön, och hunnit spendera pengarna, utan att ha misstänkt att han erhållit för mycket. Det andra undantaget aktualiseras när utbetalningen framstår som en frivillig disposition från den betalandes sida. Inget av dessa undantag verkar vara tillämpliga här, eftersom du inte är i god tro. Bland andra Daniel Waerme har tidigare utförligt besvarat frågor om condictio indebiti här på Lawline. Du hittar hans svar http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=1821. Med vänlig hälsning.
Lawline RådgivareRådgivare