FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/05/2007

uppsägning av hyresrätt pga. annan folkbokföring

Jag hyr ut min hyresrätt i andrahand för att provbo med min flickvän. Min hyresvärld vill nu säga upp hyreskontraktet med motivationen att jag inte är folkbokförd på adressen jag hyr ut i andrahand. Är detta ok?

Lawline svarar

Hej! Andrahandsuthyrning kräver hyresvärden eller hyresnämndens tillstånd, § 39 Hyreslagen. Om hyresvärden eller hyresnämnden har godkänt andrahandsuthyrningen verkar det konstigt att du ska bli uppsagd på den grunden. Som hyresgäst har du besittningsrätt, § 46 Hyreslagen. Du kan då endast bli uppsagd på vissa grunder som måste vara ganska starka. Förverkande eller annat åsidosättande av dina skyldigheter som hyresgäst är exempel på detta (§ 46 p.1-2). Det är också möjligt att hyresvärden kan få igenom en uppsägning med stöd av generalklausulen i § 46 p.10 En avvägning ska då göras mot de intressen som hyresvärd och hyresgäst har. Jag vet inte vilka skäl din hyresvärd har till att vilja säga upp dig men om det bara beror på att du numera är folkbokförd på en annan adress har jag svårt att se att hyresnämnden skulle godkänna detta. Om du inte har godkännande från hyresvärd eller hyresnämnden till andrahandsuthyrningen anses hyresrätten förverkad, § 42. Innan förverkande kan ske måste hyresvärden lämna tillsägelse men om du inte har hörsammat den tillsägelsen och sagt upp din andrahandshyresgäst eller sökt och fått tillstånd beviljat kan lägenheten sägas upp i förtid, § 42 p.3 Hyreslagen. En uppsägning på den grunden medför att avtalet genast upphör att gälla, § 6 Hyreslagen. Uppsägningen ska vara skriftlig om hyresförhållandet varat i 3 månader, §8 Hyreslagen. MVH
Rådgivare