FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2007

U-område

Har ansökt om bygglov för vinterträdgård i direkt anslutning till vårt enfamiljshus. Det finns vattenledningar på tomten men tillbyggnaden kommer inte att byggas ovanför dessa. Det finns ej registrerat varken servitut eller ledningsrätt på fastigheten. Trots det säger byggnadskontoret att vi ej kan få bygglov på grund av att det är ett u-område. Har vi rätt att göra vår utbyggnad?

Lawline svarar

Hej! I detaljplaner finns vissa beteckningar som betyder att mark skall reserveras för vissa gemensamma ändamål, u-område innebär att mark skall upplåtas för allmänna underjordiska ledningar. Det har således beslutats i detaljplan att er mark har en ledningsrätt. Ett bygglov får inte strida mot detaljplanen dock är detta krav inte absolut utan mindre avvikelser från detaljplanen får göras. Exempel på mindre avvikelser är att en byggnad kan placeras någon meter in på mark som enligt planen inte får bebyggas. Ett tips är att ni studerar detaljplanen för att se om ni kan anlägga vinterträdgården på någon plats som inte är punktbeprickad. Om ni har övriga frågor kan ni kontakta lantmäteriverket eller kommunen. Mvh
Josefin WerreRådgivare