FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2007

Medboende i bostadsrätt

Hej, jag undrar två saker. 1) Har en bostadsrättsförening rätt att lägga sig i om en medlem bor med någon i sin lägenhet, och vem? (T.ex. partner, vän eller inneboende?) 2) Om medlemmen meddelat föreningen om att det bor någon mer i lägenheten och vem, och föreningen inte säger emot, har föreningen (styrelsen) sedan rätt att sprida antaganden och förtala medlemmen hos de övriga medlemmarna? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Enligt Bostadsrättslagen (se http://www.lagen.nu/1991:614 )får bostadsrättshavaren inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen. Bostadsrättsföreningens styrelse kan alltså motsätta att du som medlem i föreningen låter någon som inte är medlem bo där, om denne person stör de övriga boende. Självklart har en bostadsrättsförenings styrelse inte mer rätt än någon annan att sprida elakartade rykten. Den som lämnar uppgift om någon som är ägnad att utsätta denne person för andras missaktning gör sig skyldig till brottet "förtal" och kan bli dömd att betala böter. Du kan läsa mer om dina rättigheter och skyldigheter som innehavare av bostadsrätt i kapitel 7 i Bostadsrättslagen. Om du upplever att styrelsen kränker dina rättigheter kan du vända dig till Hyresnämnden för råd.
Johanna CarlssonRådgivare