FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2007

Hyresavtals giltighet vid byte av fastighetsägare

Min flickvän skall flytta från lägenheten där hon bor nu. Det är en privat hyresvärd som har några stycken lägenheter i huset. Sedan hon bestämde sig för att säga upp lägenehten har hon hela tiden trott att det var 1 månads uppsägelsetid. När hon ringde hyresvärden påpekade han dock att det var 3. Någonting som leder till att hon kommer att bli tvungen att betala för två månader då hon inte nyttjar lägenheten. För ungefär 6 månader sedan skedde det ett ägarbyte av huset, något nytt hyreskontrakt tecknades ej. Till saken hör då att nuvarande hyresägare faktiskt inte skrivit något kontrakt med min flickvän utan stödjer sig på det gamla kontrakten som hon skrev med förra ägaren. Då är frågan om det är giltigt?

Lawline svarar

Vad som skett är ett partsbyte på hyresvärdens sida i hyreskontraktet. Praktiskt innebär det att den nya hyresvärden inträder i den förutvarandes ställning i hyresavtalet. Ingen ändring av avtalet behöver göras, och inte heller något samtycke från hyresgästen krävs. Detta följer av allmänna avtalsrättsliga principer. Vad gäller uppsägningstiden så kan det konstateras att hyresavtalet överensstämmer med den lägstanivå som jordabalken stipulerar i dess kap. 12 § 4. Det är alltså tyvärr bara att acceptera uppsägningstiden som en del av hyresavtalet.
Rasmus FahlénRådgivare