FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/05/2007

Försenad hyresbetalning.

Jag hyr ut min hyreslägenhet i andrahand. Hyresgästen har inte betalt hyran på tvåmånader. Jag har sagt upp honom, men det är tre månaders uppsägning. Jag tror inte han kommer att betala de återstående månaderna heller. Hur kan jag göra för att få mina pengar? Kan jag få honom avhysd tidigare?

Lawline svarar

Hej! Att betala hyran är en hyresgäst viktigaste förpliktelse. Enligt 42 § p 1 JB är en hyresrätt förverkad om en hyresgäst dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen. Enligt 12:6 JB så upphör ett hyresavtal genast att gälla vid försenad hyrsbetalning och inga undantagsbestämmelser är tillämpliga. I ditt fall har jag svårt att tro att det föreligger något sådant undantagsfall. Du bör således kunna avhysa honom tidigare. Kontakta hyresnämnden för mer specifika riktlinjer om hur du bör hantera din andrahandshyresgäst. Med vänlig hälsning,
Josefin WerreRådgivare