FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/05/2007

Bostadsrättsföreningens ansvar för vattenskada

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för cirka 9 månader sedan. Tyvärr så har vätskador uppdagats i lägenheten. Vätskadorna har sedan blivit värre och har nu blivit en hälsofråga. Parketten är förstörd vid balkongdörren och en bit in i lägenheten pga att fasaden utifrån har brister så som avsaknad av stuprännor och väggarna vid balkongen saknar tillräcklig tätning. Vi har tagit upp detta åtskilliga gånger med bostadsrättsföreningen och de ska reparera den yttre fasaden men vägrar att stå för hela kostanden för det förstörda golvet. Fukten har även blivit mätt. Vi har även antecknat alla observationer om och kring vätskadan. Frågan är nu: hur ska man gå tillväga för att kunna vinna detta och få rätten på sin sida? Finns det regler och paragrafer som styrker att de ska ersätta skadan på parketten pga. åverkan utifrån? Jag skulle bli väldigt tacksam om dessa frågor kan besvaras. Vi har behov av hjälp.

Lawline svarar

Hej, Som huvudregel ansvarar bostadsrättshavaren för lägenhetens skick, men för reparationer på ledningar och reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada svarar normalt bostadsrättsföreningen, såvida inte bostadsrättshavaren av vårdslöshet eller försummelse förorsakat skadan (Se 7 kap. 12 § bostadsrättslagen, http://lagen.nu/1991:614#K7P12 .) Det är dock tveksamt om avsaknaden av stuprännor är att se som en vattenledningsskada. Förmodligen är så inte fallet. Vidare åligger det bostadsrättsföreningen ett ansvar om det uppstår hinder eller men i nyttjanderätten och detta beror på föreningens vållande (Se 7 kap. 4 § bostadsrättslagen, http://lagen.nu/1991:614#K7P4 .) Att vätskador uppstått och dessutom lett till viss hälsofara, är enligt min bedömning ett hinder eller men i er nyttjanderätt till lägenheten. Frågan är då om bostadsrättsföreningen vållat skadan? Kan ni visa att skadorna uppstått på grund av de brister du uppger i din fråga, finns det möjlighet att få skadestånd från föreningen. Det förutsätter dock att det kan anses vårdslöst av en förening att inte ha stuprännor m.m. och det är en fråga som i sista hand får avgöras av en domstol. (Att en bostadsrättshavare kan ha rätt till skadestånd följer av 7 kap 2 och 4 §§ bostadsrättslagen.)
Markus OlssonRådgivare