FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/05/2007

muntlig fordran - betalningsföreläggande

Hej Min flickvän har fått problem med en skuld. En tjej hyrde hennes lägenhet under några månader och när hon flyttat ut så märkte vi att kablar (tv-antenn och diverse elkablar) var söndergnagna av hyresgästens kanin. I övrigt så hade hon spillt en kopp kaffe i sängen vilket förstört bäddmadrassen (värde 1500:-). Det totala värdet av det förstörda uppgår till ca.2000:-. Allt har gått bra och hyresgästen har hela tiden sagt att hon skall betala. När nu datumet för betalningen närmar sig så ringer hon och säger att hon inte kommer betala något. Hon ansåg också att bäddmadrassen inte var förstörd. Vi skulle då köra den till henne så att hon fick tvätta eller fixa den på något sätt hon ansåg fungera. Det hade hon dock inte tid med. Vad kan vi göra för att få pengar från henne att ersätta våra saker med då vi inte har någon exakt summa eller avtal skrivit?

Lawline svarar

Hej, Din flickvän har en fordran på hyresgästen och denna fordran är, eller blir i dagarna, förfallen till betalning, dvs datumet för betalning har gått ut. Det spelar ingen roll om förpliktelsen var muntlig eller skriftlig (även om det ur bevissynpunkt hade varit enklare om den var skriftlig, men möjligen står det i hyreskontraktet att hyresgästen ska ersätta skador som hon åsamkat, och om ni kan fotografera skadorna så underlättar det). Din flickvän kan ansöka hos kronofogdemyndigheten (KFM) om betalningsföreläggande, se Lag om betalningsföreläggande och handräckning http://www.lagen.nu/1990:746 . Se främst §2 och 9-18. Gången blir då att • Hon skriftligen ansöker, http://www.kronofogden.se/blanketterbroschyrer/laddanerblanketter/9012.4.4bf45f331098492fe0e80001651.html kan hon ladda ner ansökningsblanketten, det är alltså betalningsföreläggande hon vill göra. • Om KFM inte ser ngt hinder, så kommer hyresgästen att behöva yttra sig över skulden. • Hyresgästen kan då bestrida skulden. • Då kan din flickvän gå vidare till tingsrätt, men det bestämmer hon själv. Såvitt jag förstår så kostar inte det här förfarandet någonting. Med vänlig hälsning
Mia EjendalRådgivare