FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/05/2007

Hur regleras delat ägande av segelbåt?

Hej! Jag är ägare av en segelbåt, men ska nu sälja en andel av denna, vad kan jag ställa för krav på min delägare när det gäller nyttjanderätt, eventuell skadeersättning, framtida försäljning osv? Kan man upprätta köpekontrakt där detta regleras i detalj?

Lawline svarar

Hej! När två eller fler personer tillsammans äger exempelvis en segelbåt kallas detta förhållande samäganderätt. Varje delägare innehar en ideell andel av objektet för samäganderätten, i ditt fall en lös sak (segelbåt). Regler om samäganderätt finns i samäganderättslagen http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Dess reglering går i huvudsak ut på att varje delägare ansvarar i förhållande till sin andel och att åtgärder i förvaltningen av objektet kräver varje delägares samtycke. Lagen innehåller även regler om hur man skall förfara då delägarna inte kan komma överens. Samäganderättslagen är emellertid dispositiv, vilket innebär att den gäller om eller i de delar ingenting annat har avtalats. Det står delägarna fritt att avtala om hur ägandeförhållandet skall regleras. I ett sådant avtal kan man i detalj reglera vad som skall gälla beträffande andelarnas storlek, fördelning av kostnader, användning, reparationer, skadeersättningar, framtida försäljning etcetera. Ett avtal där man på förhand reglerar förhållandet är det bästa sättet att undvika eventuella framtida tvister och är naturligtvis att föredra. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare