FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/05/2007

Kan man överklaga felparkeringsavgift utan kvitto?

Har fått p-bot men hade betalat avgift. Kan jag vinna vid överklagning trots slängd p-kvitto? Vad göra annars?

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att ett kvitto inte är en värdehandling, utan endast ett bevismedel. Kvittot är således inte ett måste för att kunna få framgång med en överklagan. Kan du på annat sätt bevisa att du erlagt avgift för det aktuella tillfället går det precis lika bra. Att det troligen är svårare än med ett kvitto är en annan sak. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare