FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/05/2007

Påslag för möbler vid andrahandsuthyrning

Hej! Jag undrar hur mycket man får lov att öka hyran (för exempelvis möbler) när man hyr ut sin lägenhet i andra hand?! Har hört något om max 10% av hyran, stämmer det? Jag undrar också hur man gör om man hyrt en lägenhet i andra hand och fått betala mer än vad ägarna har rätt att lägga på? Har man rätt att få tillbaka pengar och hur går man i så fall tillväga? (Jag har hyrt en lägenhet i andrahand nu i två år och betalat 5600 kr för en lägenhet som har en hyra som ligger på 4900.) Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! I hyreslagen (JB 12 kap 55 § http://www.lagen.nu/1970:994#K12P55 ) stadgas att hyran måste vara skälig och inte påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. En skillnad i hyra på mer än 5 % jämfört med likvärdiga lägenheter räknas som påtgaligt högre hyra och är inte ok. Därutöver får man göra ett påslag på 10-20 % av hyran när man hyr ut möblerat. Hur mycket extra som är rimligt att ta ut beror givetvis på hur mycket möbler det finns och i vilket skick de är. En vanlig missuppfattning är att man vid andrahandsuthyrning av en bostadsrätt har rätt att i hyran inkludera vad man betalar för amortering eller ränta av lån, men det är alltså bara avgiften till bostadsrättsföreningen som man kan ta ut av andrahandshyresgästen i hyra. Den som anser sig ha betalt för hög hyra ska vända sig till hyresnämnden (se JB 12:55d). Hyresvärden kan bli återbetalningsskyldig för vad denna tagit emot utöver skäligt belopp, plus ränta, för max två år tillbaka i tiden. Ansökan om återbetalning måste göras senast tre månader efter att man som hyresgäst lämnat lägenheten. Lycka till!
Miranda BergRådgivare