FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/05/2007

Ordförandes uppgifter i en bostadsrättsförening

Hej, jag bor i bostadsrätt och undrar vilka befogenheter föreningens ordförande har. Häromdagen sa han att jag inte fick flytta 1 dm på en blomkruka som hans fru ställt bredvid ytterdörren för att ställa vår barnvagn där. Vi brukar låta den stå utanför porten om vi ska iväg strax igen eftersom vi måste bära ner den i källaren annars. Kan han verkligen bestämma det bara så där?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelserna i sjätte kapitlet lagen om ekonomiska föreningar gäller huvudsakligen för en bostadsrättsförenings ledning (9:12 Bostadsrättslagen). En bostadsrättsförening skall ha en styrelse vilken svarar för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter (se 6:1 och 6:6 lagen om ekonomiska föreningar http://www.lagen.nu/1987:667#K6 ). Inom styrelsen skall en av ledamöterna vara ordförande. Ordförandens lagstadgade uppgift är att svara för att sammanträden hålls när det behövs (se 6:8 i länken ovan). Ordföranden skall även skriva under och justera det protokoll som skall föras vid alla sammanträden. Dessa är de uppgifter som åligger ordföranden enligt lagen om ekonomiska föreningar. Möjligen kan stadgarna i din bostadsrättsförening ålägga ordföranden ytterliggare uppgifter. Jag har svårt att se hur ordföranden självmant skulle kunna hävda förbud mot barnvagnar bredvid ytterdörren (om detta inte förbjudits exempelvis av brandskyddsskäl enligt lag/myndighets föreskrifter eller på tidigare föreningsstämma). Om föreningsstämman tidigare fattat ett sådant beslut skall detta finnas antecknat i protokoll. Du har som medlem av bostadsrättsföreningen möjlighet att få frågan prövad på föreningsstämma om du begär detta enligt det förfarande som stadgarna kräver. Om det inte står något i stadgarna om hur du skall gå till väga kan du skriftligen till styrelsen begära att frågan prövas. Detta måste du göra i så god tid att frågan kan tas upp i kallelsen till stämman. Kallelse får tidigast ske 4 veckor före ordinarie stämma. För att vara på den säkra sidan bör du därför lämna in din begäran till styrelsen i god tid innan dessa 4 veckor börjar löpa (se 7:8 lagen om ekonomiska föreningar http://www.lagen.nu/1987:667#K7 ). Mitt råd är att i första hand vänligt försöka prata med ordförande och förklara varför ni ställer barnvagnen vid ytterdörren samt fråga varför detta är ett problem. Om problemet fortfarande kvarstår efter samtalet kan du begära att frågan tas upp på nästa föreningsstämma. Lycka till! Med vänlig hälsning
Susanne SjölanderRådgivare