FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/05/2007

Besittningsskydd vid fritidsboende

Jag vill hyra ut ett hus för fritidsboende men vill inte att hyresgästen ska kunna åberopa besitningssydd. Hyresgästen vill ha ett årskontrakt. Efter vad jag förstått kan jag hyra ut för fritidsboende i 9 mån utan besittningsskydd- är det rätt?- och kanjag sen förlänga kontraktet ytterligare 9 mån utan att besittningsrätten kan åberopas.

Lawline svarar

Det stämmer att du kan hyra ut ditt fritidsboende i nio månader utan att hyresgästen kan göra något anspråk på besittningsrätt därtill. Att skriva ett nytt avtal efter nio månader igen är dock verkningslöst då lagen talar i termer om ”hyresförhållandets längd”. Alltså det faktiska hyresförhållandet inte det avtalade. I princip är besittningsskyddet tvingande till din hyresgästs fördel, men går ändå att avtala bort. Det finns två varianter på ett sådant avtal. Båda kräver att det upprättas ett speciellt avtal i form av en skriftlig handling som just rör besittningsskyddet. Efter det att hyresförhållandet har inletts, men inte innan, kan ni i det särskilda avtalet komma överens om att besittningsskyddet inte skall gälla. Om du emellertid vill vara säkrare på att hyresgästen verkligen skriver under avtalet kan ni istället upprätta det innan själva hyresförhållandet startar och på så sätt förhindra att hyresgästen får tillgång till bostaden. Då krävs dock hyresnämndens godkännande av avtalet för att det skall vara verkningsfullt. Avstår du från avtal enligt ovan samtidigt som hyresgästen får bo kvar längre än nio månader inträder hyresgästens besittningsskydd. Ett förhållande som ändå kan leda till att hyresgästen måste avflytta trors besittningsskydd är att du själv skall använda fritidshuset för eget bruk. Den sakliga grunden anses oftast gå före hyresgästens beaktansvärda skäl att bo kvar. Tillämpliga lagrum: Jordabalken 12 kap. 45-46 §§.
Rasmus FahlénRådgivare