FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/05/2007

Försäljning av hyresrätt

Hej! Har köpt min hyresrätt i maj månad. När kan jag sälja den? mvh

Lawline svarar

Hej! Att köpa sin bostadsrätt av en annan person är inte tillåtet och därmed anses inte hyresrätter ha ett marknadsvärde ur ett legalt perspektiv. Det förekommer dock att hyresrätter säljs på den svarta marknaden men det är förstås förbjudet. Således går inte Din fråga att besvara på ett annat sätt än att Du inte får sälja den. Undantag kan, genom ett purfärskt avgörande från regeringsrätten, göras om exempelvis Din lägenhet ska totalrenoveras eller rivas och Din fastighetsägare inte kan hitta en godtagbar ersättningslägenhet. Då kan Du bli utlöst istället genom en kontant kompensation. Detta gäller dock enbart mellan ägare och hyresgäst och aldrig mellan två privatpersoner. Med vänlig hälsning,
Rådgivare