FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Muntligt avtal om att sälja bostadsrätt

Hej! Hoppas att Ni kan hjälpa mig med följande fråga. Vi skulle köpa en bostadsrätt av en vän, Vi var hemma hos de och tittade på huset och kom överens(muntlig avtal) med priset och inflyttnings datum. Dagen efter åkte vi till banken och fick klart tecken av det var ok att låna pengarna. Jag har sagt upp min lägenhet och flyttade el och telefon och nästa vecka skulle vi göra affären på banken. Idag ringer min vän och berättar att hans sambo inte vill göra affären och att han inte vet vad han ska göra. Snälla hjälp mig med några tips hur ska jag agera. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Avtal om överlåtelse av bostadsrätt ska vara skriftligt. Ett muntligt avtal är ogiltigt. Överlåtelsen är dessutom ogiltig eftersom din vän inte tycks ha haft sin sambos tillåtelse att sälja bostaden om bostadsrätten utgör sambornas gemensamma bostad. Relevanta paragrafer i Bostadsrättslagen, som du hittar http://lagen.nu/1991:614 , är 6 kap 4-5 §§. Och i Sambolagen, som du hittar http://lagen.nu/2003:376 , 22, 23 och 25 §§. Det enda tipset jag kan ge är att kontakta hyresvärden och fråga om du har möjlighet att behålla din gamla lägenhet! Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare