FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/04/2007

Klyvning och lagfart

Hej! Jag och min kompis äger gemensamt en fastighet. Nu vill vi klyva den. Vad måste jag göra för att få lagfart på min halva efter klyvningen? Vi har redan suttit upp ett staket för att skilja fastigheten åt, kan man göra så? Mvh Mats

Lawline svarar

Hej! Klyvning är en form av fastighetsbildning och sådana regleras i fastighetsbildningslagen (FBL), se http://lagen.nu/1970:988 . Regler om klyvning finns i 11 kap FBL. För att klyvning ska kunna ske ska den aktuella fastigheten ägas av flera med samäganderätt. Efter klyvningen kan de olika delarna utgöra egna fastigheter. Enligt 11 kap 7 § FBL ska klyvning genomföras så att det medför minsta möjliga olägenhet och kostnad. De allmänna villkoren för fastighetsreglering finns i 3 kap FBL och ger att den nya fastigheten ska vara lämpad för sitt ändamål och detta under överskådlig tid. Här avses i första hand att samtliga nybildade fastigheter ska ha tillgång till vägar och, när det är aktuellt, till vatten och avlopp. Fastighetsbildning får inte heller ske i strid med områdets detaljplan eller områdesbestämmelser. Ansökan om klyvning görs till lantmäterimyndigheten, se http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=4027 . För att få lagfart efter klyvningen är klar kan du göra ansökan hos inskrivningsmyndigheten för att få bevis om äganderätt. Lantmäterimyndigheten kan hjälpa till med att upprätta de handlingar som behövs. Vad gäller staketet får detta bedömas med hänsyn till aktuell detaljplan, om sådan finns (fråga byggnadsnämnden i din kommun). Staketet har dock ingen betydelse vad gäller den önskade framtida klyvningen. Vänligen,
Rådgivare