FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/04/2007

Lägenhetsbyte

Hej! Jag och min bror har varsin lägenhet (förstahandskontrakt). Vi vill nu byta dessa två mot en större och att endast en av oss skall stå på kontraktet. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej, Ni kommer alltså båda att stå på kontraktet efter det att bytet har gått igenom. Då blir det inte aktuellt med överlåtelse till närstående som är tillåtet under vissa förutsättningar enligt Jordabalken 12:34, http://www.lagen.nu/1970:994 . Det enda ni behöver göra för att endast en av er ska stå på kontraktet är att ni kontaktar hyresvärden och meddelar detta. Möjligtvis kan då hyresvärden vilja pröva den ensamma hyresgästens betalningsförmåga men det finns inte några rättsliga grunder för hyresvärden att neka en hyresgäst att frånträda hyresavtalet så att endast den andre hyresgästen står krav på hyreskontraktet. Om en av er dock inte alls vill stå på det nya kontraktet kan bytet bli vanskligt. För att ett rättsligt godkänt lägenhetsbyte ska föreligga krävs att hyresgästen avstår från sin hyresrätt i syfte att erhålla en bostad, se Jordabalken 12:35. Om en syskon avstår sin hyresrätt för att det andra syskonet ska få en bostad torde det kravet inte vara uppfyllt. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare