FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/04/2007

Uppsägning av lokalhyresgäst

Vi har en restaurang som hyresgäst och ett avtal som löper på 3 år i taget. Frågan är hur vi bär oss åt för att säga upp avtalet? Vi har skickat hyregästen ett brev med informationen: uppsägning av avtal nr... för omförhandling av hyran, 9 månader innan avtalets utgång. Nu hävdar hyresgästen att uppsägningen saknar \" hänvisning om hänskjutande till hyresnämd i enl. med Jordbalken 12:58\" och att uppsägningen därmed är ogiltlig. Vad menar han?

Lawline svarar

Hyreslagen finns i Jordabalkens (JB) 12 kap. Här finns bland annat bestämmelser om besittningsskydd. För lokalhyresgäster gäller ett indirekt besittningsskydd. Vid lokalhyra är det vanligt att man som ni träffar avtal för bestämd tid och efter denna tids utgång omförhandlar villkoren. Om värden säger upp avtalet till hyrestidens utgång för villkorsändring som ni gjort, så måste hyresgästen flytta om man inte kan enas om ett nytt avtal. Det indirekta besittningsskyddet innebär att hyresgästen som sägs upp kan vara berättigad till skadestånd av värden (58b§). Om villkoren för förlängningen av avtalet är skäliga och överensstämmer med god sed i hyresförhållanden alternativt att något annat godtagbart skäl enligt 57§ finns infaller dock inte denna skadeståndsskyldighet. För att uppsägningen till omförhandling av villkoren ska vara giltig krävs att hyresvärden uppfyller kraven i 58§ (dvs JB 12:58) 1st. Där sägs att ”uppsägningen skall dessutom innehålla underrättelse att hyresgästen, om han inte går med på att flytta utan att få ersättning enligt 58 b §, har att inom två månader från uppsägningen hänskjuta tvisten till hyresnämnden”. Uppfylls inte detta är uppsägningen inte giltig (58§ 2st). Ny uppsägning som uppfyller formkraven kan skickas in inom tidsfristen (9 månader före hyrestidens utgång). Är detta ej möjligt beror uppsägningsfrågan på vad som avtalats mellan parterna om utebliven uppsägning. Om inte en förlängningsklausul om exempelvis en ny hyresperiod finns gäller enligt lagen att avtalet förlängs på obestämd tid (3§). För mer information hänvisas till hyresnämnden, se http://www.domstol.se/default____820.aspx. Länk till hyreslagen finns http://lagen.nu/1970:994. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare