FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2007

Formkrav vid fastighetsförvärv

Min far blev erbjuden att köpa ett hus. Han erbjöd ett pris och säljaren accepterade detta och hon tog honom i hand och sa att det var helt o.k. Hon skulle se till att papperen blev iordning och de skulle skriva på nu efter helgen då hon inväntade sin man som hn ligger i skilsmässa med.Pppa har fixat allt med bank o.dyl. Igår kväll kom de både och hävde allt då de blivit erbjuden ett högre bud. Kan man göra så?Först tar man ihan d och allt är o.k sen bryter man allt.Vittnen finns.

Lawline svarar

Hej, Enligt JB 4:1 (se http://www.lagen.nu/1970:994#R7 ) stadgas vissa krav för att ett köp av en fastighet skall vara giltigt, så kallade formkrav. Dessa innebär att köpehandlingen skall vara underskriven av både säljare och köpare. Av köpehandlingen skall dessutom köpeskillingen framgå samt att den måste innehålla en överlåtelseförklaring från säljaren till köparen. Således kan säljaren ändra sig fram till dess att ni skrivit ett bindande avtal som uppfyller kraven i JB 4:1. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare