FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2007

Muntligt avtal om lägenhetsuthyrning

Hej, Min bror har ingått ett muntligt avtal med en kvinna rörande andrahandsupplåtelse av sin bostadsrätt. Allt var klart, min bror som redan bor på annan ort, postade ett avtal för påskrivning men så hör kvinnan av sig och meddelar kort att hon fått tag på en annan lägenhet. Detta ställer till problem för min bror som tackat nej till ett flertal andra intresserade, för han hade ju redan en hyresgäst. Nu vill vi försöka utverka betalning för den avtalade uppsägningstiden och undrar om vi har lagen på vår sida. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej av hyreslagen, 12 kap. jordabalken, framgår av dess andra paragraf att ett hyresavtal inte behöver vara skriftligt. Ett muntligt avtal är lika giltigt, men medför den nackdelen att det är svårare att bevisa. Utgångspunkten är alltså att den tilltänkte hyresgästen är bunden vid avtalet. Detta medför att hyresgästen är tvungen att betala vad hon åtagit sig genom kontraktet, d.v.s. att betala hyran tills dess att kontraktet/uppsägningstiden har gått ut. Du har alltså lagen på din sida och har rätt till betalning, men ett muntligt avtal är av naturliga skäl sämre ur bevissynpunkt. vänlig hälsning,
Rådgivare