FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/06/2008

Marknadspris?

Är köp av lägenhet vid ombildning giltigt om köparen inte har hyreskontrakt och inte är folkbokförd vid ombildningen? Är styrelsen ersättningsskyldig om lägenheten inte sålts till marknadspris?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Din fråga berör Bostadsrättslagen som du hittar http://lagen.nu/1991:614 samt lagen om ekonomiska föreningar som du hittar http://lagen.nu/1987:667. För att kunna ge ett mer utförligt svar måste jag känna till fler omständigheter i fallet. Ombildningen från hyresrätt till bostadsrätt är en lång process, som innehåller ett stort antal moment. ”Rätten” att få köpa sin lägenhet till ombildningspriset är förbehållet den hyresgäst som står på hyreskontraktet den dagen som bostadsrättsföreningen tillträder fastigheten. Det kan mycket väl vara så att styrelsen har agerat i föreningens bästa när de upplät bostadsrätten till ett pris som enligt dig var under marknadsvärdet. Om styrelsen inte har gjort det förslår jag att ni på nästa föreningsstämma inte beviljar styrelsen ansvarsfrihet. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare