FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/05/2007

Köp av del av fastighet

Vi är tre syskon som äger ett fritidshus med marken. Jag ska köpa ur dom utan mäklare för 35 000:- vardera, vad gäller? Måste det registreras eller räcker det att avföra dom från fastighetsdeklaration?

Lawline svarar

Vid köp av fastighet gäller vissa krav för att överlåtelsen ska vara giltig, dessa gäller även i ditt fall. Enligt Jordabalken 4 kap 1 § sluts köp av fast egendom genom att en skriftlig köpehandlig upprättas och underskrivs av både köpare och säljare. Vidare ska köpehandlingen innehålla en överlåtelseförklaring samt uppgift om köpeskilling. Du ska även enligt JB 20 kap 1 och 2 §§ söka lagfart inom 3 månader upprättandet av köpehandlingen. För lagrum se http://www.lagen.nu. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare