29/29 principen både för privat och offentligt anställda

Hej! Gäller 29/29 principen både privat och offentligt anställda?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! 29/29 principen gäller både i privat och offentlig sektor. Akademiker, tjänstemän och offentligt anställda har dock en snävare arbetsskyldighet. I stället för att det ska falla inom arbetstagarens allmänna yrkeskvalifikationer undersöks det om omplaceringen innebär att tjänstens beskaffenhet har förändrats i grunden, d.v.s. att arbetstagaren i realiteten har fått en annan anställning än tidigare.

Du kan läsa mer här https://lagen.nu/begrepp/Arbetsskyldighet

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare