FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/06/2007

Preskription

Hej! Om man får en räkning från ett företag som man bestrider etftersom den är felaktig och inte ens uppfyller kraven från bokföringslagen, och det sen inte händer något. Man betalar inte eftersom man inte får en ny räkning och företaget går ej till kronofogden. Kan man ändå skriva till kronofogden och begära preskriptionsinvändning om 3 år har passerats? Eller gör man det mot företaget själv?

Lawline svarar

En räkning från en näringsidkare till en konsument preskriberas efter tre år om inget preskriptionsavbrott har skett. Är det inte en näringsidkare som har skickat en räkning till en konsument gäller tio år eller annan avtalad tid. Vanligaste formen av preskriptionsavbrott är en skriftlig påminnelse. När preskriptionstiden har passerats kan inte betalning längre krävas. Du behöver inte göra någonting för att en räkning som du har fått ska preskriberas. Varken kontakta kronofogden eller företaget. Företagets fordring preskriberas av företagets passivitet. Om du mot förmodan skulle få ett krav efter preskriptionstidens slut invänder du att fordringen har preskriberats till den som står som avsändare på räkningen. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare