FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2007

Anbud och accept

Hej! Hyrde en liten lastbil i helgen för att flytta. Lämnade tillbaka lastbilen efteråt och betelade 1356 kr i hyra. Dagen efter ringe de från macken där jag hyrde och sa att de hade räknat fel och att jag hade betalat för lite och ville nu att jag skulle betala ytterligare ca 800 kr. Vi hade inte avtalat något pris i förhand och jag fick ett kvitto som vad jag kan se är korrekt skrivet. Måste jag betala för deras misstag?

Lawline svarar

Hej, Om ni inte hade avtalat något pris på förhand, så gäller allmänna avtalsrättsliga principer. Detta innebär att då de gav dig ett pris som du skulle betala, så ses detta som ett muntligt anbud, se 3§ 2 st AvtL. Detta anbud har du accepterat genom att betala för bilen dvs. du har lämnat en accept. Ett avtal har därför kommit till stånd och är bindande enligt 1§ AvtL. ”Pacta sunt servanda” dvs avtal skall hållas. Även om det hade stått ett pris på lastbilen då du hyrde den, är detta endast att anse som ett utbud och inte som ett anbud. Själva anbudet gav de i och med att de sa ett pris som du skulle betala. Således torde du kunna hävda att ett avtal har kommit till stånd och inte behöva betala för deras misstag. Med vänlig hälsning
Rådgivare