FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/05/2007

Grund för uppsägning av hyresrätt i förtid?

Jag bor i en hyresrätt och vill nu söka en större hyresrätt hos samma bostadsbolag. Jag har sedan jag flyttade in fått en betalningsanmärkning på grund av en misskött kredit hos en långivare. Jag har alltid betalat hyran punktligt. Kan jag söka den nya lägenheten utan risk för att förvaltaren i och med min ansökan säger upp mig från den gamla lägenheten på grund av anmärkningen jag fått? (Den är drygt ett år gammal.)

Lawline svarar

Hej Din hyresvärd har ingen rätt att säga upp ditt hyresavtal i förtid på grund av att du fått en betalningsanmärkning, eftersom denna inte har något samband med ditt lägenhetsinnehav. I Jordabalkens 12 kapitel (Hyreslagen) räknas i 42 § upp ett antal förverkandegrunder som ger hyresvärden möjlighet att säga upp hyresgästens avtal i förtid. Av denna uppräkning framgår att det faktum att din ekonomiska situation försämrats inte påverkar ditt hyresavtal så länge du betalar din hyra i rätt tid, vilket du anger att du har gjort. Du kan därför söka den nya lägenheten utan att oroa dig för att mista den du har nu. Är du intresserad av att titta mer på Hyreslagen så hittar du den http://lagen.nu/1970:994#R70 . Med vänlig hälsning
Rådgivare