FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/04/2007

Försäljning av samägd fastighet

En delägare har överlåtit sin del av en fastighet till sina barn, är det tillåtet utan mitt samtycke? Jag vill lösa in deras andelar till det pris en auktoriserad väderingsman fastställer. Med stöd av samägandelagen vill de sälja på auktion, med ett lägsta pris som förmodligen ligger högre än värderingen, kan jag sätta ett betydligt högre lägstapris för att förhindra att det finns någon intresserad köpare?

Lawline svarar

Hej, Det finns i lag inget förbud mot att överlåta ideell andel i fastighet. I 4 kap 8 § jordabalken (JB, se http://www.lagen.nu/1970:994) finns en regel som förklarar att köp av andel av fastighet leder till att köparen innehar fastigheten under samägande med de andra delägarna. Ett sådant fastighetsköp är giltigt under förutsättning att de normala formkraven som uppställs i 4 kap JB är uppfyllda, men inget krav på samtycke från de övriga delägarna krävs. Något annat som styrker detta är bestämmelsen i 2 § lagen om samäganderätt (SamägL, se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1). Där förklaras det att samtycke från de andra delägarna endast krävs vid förfogande över fastigheten i sin helhet. Motsatsvis betyder detta att var och en av delägarna fritt kan förfoga över sin del som denne behagar. När det gäller din möjlighet att köpa loss de andra delägarnas andelar måste jag dessvärre meddela att detta inte kan ske tvångsvis. Deras äganderätt måste respekteras och kan ni inte enas kring ett avtal som passar alla så är försäljning på aktion det enda som återstår, om inte klyvning av fastigheten kan komma i fråga enligt 7 § SamägL. I 6 § SamägL finns det skrivet om försäljning på auktion av samägt gods. Enligt denna paragraf skall ansökan om försäljning lämnas in till tingsrätten som sedan enligt 8 § SamägL skall utse en god man som får till uppgift att ha hand om auktionen. Det är denne gode man som skall bestämma försäljningsvillkoren, inklusive priset, enligt 9 § 2 stycket SamägL. Dock kan rätten, på begäran av en delägare, bestämma ett pris under vilket fastigheten inte får säljas (9 § 1 stycket SamägL). Jag hoppas att mitt svar hjälp till att reda ut några av dina frågetecken. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare