FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/04/2007

Arrendeavgift

Vi har ett arrendeavtal som går ut maj 2008. Vår jordägare har sagt upp nuvarande avtal och hänvisar till ett nytt. Det nya arrendeavtalet innebär en höjning på 300% från 6400:-/år till 19000:-/år, är detta att betrakta som rimligt? Och hur kan man gå vidare för att överklaga?

Lawline svarar

Olika regler gäller för olika typer av arrenden. För jordbruksarrende gäller att arrendeavgiften skall vara skälig, se 9 kap 9 § jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994. För bostadsarrende se 10 kap 6 § JB och för anläggningsarrende se 11 kap JB. Tvister angående arrende skall avgöras av arrendenämnden, dit man alltså kan hänskjuta frågor man är oense om. Även här kan dock lite olika regler gälla beroende vilken sorts arrende det är fråga om. Med vänlig hälsning
Rådgivare