FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/04/2007

Vem har underhållsansvar för brygga med servitut?

Hej! Kan någon svara på vad som gäller när man har inskrivit Båtplats i servitut till fastighet? Vi har en fastighet, och 2 andra fastigheter har servitut för båtplats vid vår strand. Bryggan började vår släkt att bygga men lämnade över den till en annan familj att förvalta, reparera muntligen. Dom fick även ta in pengar och hyra ut båtplatser om det fanns plats för att täcka kostnaderna.Nu har delar av bryggan rämnat och då undrar vi vem som skall bygga upp bryggan eller om vi inte vill ha kvar bryggan kan dom då tvinga oss att ha brygga på vår mark?

Lawline svarar

Hej, Om jag förstår din fråga rätt så vill ingen av er ansvara för underhållet och ni vill heller inte nyttja bryggan, men det vill servitutsinnehavarna. Jag antar att den familj som åtog sig förvaltningen av bryggan är en av servitutsinnehavarna. Ett servitut är ett avtal om att en fastighet äger rättighet på en annan fastighet. Ett servitut kan även innebära att en anläggning på fastighet 1 (den tjänande fastigheten) hör till fastighet 2 (den härskande fastigheten). En brygga utgör normalt tillbehör till fastighet. Er brygga tillhör de härskande fastigheterna om den är avsedd för stadigvarande bruk och inte hör till er fastighet. Detta följer av Jordabalkens 2a kapitel, 1§ som du kan läsa http://www.lagen.nu/1970:994 . Frågan är alltså till vilken fastighet bryggan hör, om den hör till er fastighet är ni skyldiga att underhålla den och om bryggan kan räknas tillhöra de andra fastigheterna har de underhållsansvar. I inget av fallen kan ni alltså ta bort bryggan utan att upphäva servitutet. Detta görs genom sk dödning om servitutet är inskrivet i fastighetsregistret. Det som talar för att bryggan är er är att er familj byggde den. Frågan är när servitutet tecknades, var det efter uppförandet och i samband med övertagndet av förvaltningen så talar det för att grannarna då övertog bryggan. Man får försöka utreda vad avtalsparterna menade vid det aktuella tillfället. Av den lilla information jag har antar jag att bryggan tillhör er fastighet. Men liksom ett servitut är ett bindande avtal gällande två fastigheter är det muntliga avtalet om underhåll också ett bindande avtal men mellan personer.Om det är samma familj som fortfarande äger den härskande fastigheten och om åtagandet inte har begränsats till att gälla en viss tid så torde det gälla fortfarande. Det är då servitutsinnehavarna som ska svara för underhållet av bryggan. Detta tycks nog en smula snurrigt, men man får försöka utröna vad de som ingått avtalen har kommit överens om, både gällandes servitutsavtalet och underhållsavtalet. Lycka till! Vänligen,
Mia EjendalRådgivare