FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/04/2007

Hyra i andra hand, rätt att överta förstahandskontrakt

Jag har nyss fått ett 6-månaders andrahandskontrakt på en hyreslägenhet hos HSB. Jag hoppas få bo där för alltid. Men jag är så orolig att hon vill ha tillbaka lgh, fast hon sagt att hon inte vill bo där. Hon vill inte säga upp den, för hon hoppas på att hsb ska hjälpa henne att finna en lgh i en annan stad. Hur länge kan jag få bo med andrahandskontrakt som högst? Har jag inte rätt till att ta över 1:a handskontraktet efter 1 år? Elen och hemförsäkring ska stå i hennes namn när jag hyr av henne. Är inte det konstigt eller fel? Ska inte hyresräkningen stå i mitt namn? Hon har ansökt hos HSB för andrahandsuthyrning, som blev beviljad. Jag är så väldigt tacksam för svar! Mvh Gunilla

Lawline svarar

Hej! Regler om hyra av lägenhet och andrahandsuthyrning finns i 12 kap. Jordabalken (JB) http://www.lagen.nu/1970:994#K12 . Beträffande hyrestiden gäller att har avtalet ingåtts för en bestämd tidsperiod, som i förevarande fall sex månader, upphör avtalet att gälla när denna tidsperiod löpt ut,12 kap. 3 § 2 st JB. Hyrestiden kan komma att förlängas på obestämd tid om hyresgästen efter utgången av avtalad hyrestid fortsätter att använda lägenheten och hyresvärden inte har anmodat denne att flytta, 3 § 3st. p.2 JB. Ett avtal om uthyrning i andra hand sluts mellan andrahandshyresgästen och den som innehar lägenheten med förstahandskontrakt efter godkännande av dennes hyresvärd. Lägenhetsinnehavaren är alltså hyresvärd i förhållande till andrahandshyresgästen. Avtalet mellan förstahandhyresgästen och dennes hyresvärd gäller alltjämt och av denna anledning kommer räkningarna även under tiden då lägenheten hyrs ut att komma adresserad till förstahandshyresgästen. Det s.k. besittningsskyddet som, utom i vissa fall se 12 kap. 46 § JB, ger rätt till förlängning av hyrestiden inträder vid andrahandsuthyrning efter två år,12 kap. 45 § JB. Gäller det ett avtal för bestämd tid krävs dessutom att hyrestiden löpt ut och hyresvärden inte anmodat hyresgästen att flytta, se ovan. Besittningsskyddet ger dock ingen rätt att ta över förstahandskontraktet utan ger endast rätt till förlängning av andrahandsavtalet. Upphör förstahandshyresgästens avtal med hyresvärden upphör även andrahandavtalet att gälla. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare