FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/04/2007

Störande grannar

Oljud från grannar! Bor i hyresrätt och lider enormt av två grannars oljud. Grannen ovanför verkar utöva någon fysisk aktivitet (ej sex) som dundrar igenom golven så att det skakar i våra möbler o innerdörrar. Detta startar varje veckodag kl 22.30 och pågår 30-40 minuter (detta har vi fått utstå sen 3 år tillbaka). Nyligen har de skaffat en boxervalp som skäller nästintill oavbrutet dag- och kvällstid. Klagan är framförd till hyresvärd och till ovanboende granne som är totalt oförstående. Hyresvärden säger att det bara är vi som klagat och att det inte räcker. Sen ett halvår tillbaka har intillliggande granne (vid vårt sovrum) fört oljud varje kväll runt halv tolv då det låter som om de håller på och snickrar på något projekt samt att de ofta dammsuger mitt i natten. De har ingen underliggande grannlägenhet så där är vi också ensamma om att höra oljuden. Dessa är också vidtalade genom att vi undrat vad de gör så sent på kvällen och frågat om de förstår att det hörs väldigt mycket när det är sent. De skärpte till sig en vecka, men sen var det igång igen. Vårt problem är att dessa grannar ligger alltså ovan och intill oss. Övriga grannar märker inte av detta pga grannen ovan oss har ingen intilliggande granne och grannen intill oss har trapphuset emellan till nästa granne. Vad kan vi göra fötutom det vi gjort hittills?

Lawline svarar

Hej! En hyresgäst får enligt 25 § Hyreslagen (d.v.s. 12 kap Jordabalken se http://www.lagen.nu/1970:994) inte använda lägenheten så att de som bor i omgivningen utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra omgivningens bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Om man anser sig störd av grannar så ska man i första hand vända sig till hyresvärden. Om hyresvärden bedömer att störningarna når denna nivå ska han ge den störande hyresgästen en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra. Hyresvärden har altlså en skyldighet att försöka stoppa störningarna. Frågan är emellertid om de störningar som ni beskriver kan anses vara skadliga för hälsan eller annars försämra boendemiljön på ett sätt som inte skäligen bör tålas. När man bedömer vilka störningar som bör tålas får man söka stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus skall behöva tåla. Särskild hänsyn till människor som är känsligare än normalt tas inte. En vägledning kan vara hyresvärdens ordningsföreskrifter om det finns sådana. Där anges ibland t.ex. efter vilket klockslag man inte får spika, tvätta, köra diskmaskinen o.s.v. Om hyresvärden inte håller med om att det ni utsätts för är störningar av den art som uttrycks i lagstiftningen så kan ni istället vända er till Miljöförvaltningen i kommunen där ni bor med ett klagomål på att ni störs av era grannar. Miljöförvaltningen har möjlighet att ställa krav på åtgärder när någon störs av t.ex. en granne, till den grad att det är en hälsorisk. Hoppas att ni har hjälp av mina svar Med vänlig hälsning
Rådgivare